Hopp til hovedinnholdet

På Spor 5 har jazzen endelig fått sitt eget hjem i Stavanger, og etter snart tre år i drift har investeringene begynt å betale seg for et trofast publikum som allerede har opplevd artister og musikk i verdensklasse.

Helleik Kvinnesland i Stavanger Jazzforum og MaiJazz ser bare muligheter for Spor 5. Det kan virke som om tiden endelig var inne å ta dette viktige steget, og Stavanger-publikumet kan glede seg. Det har allerede vært navn på plakaten som har gitt publikum store opplevelser, og følelsen av å ha et eget sted er ikke bare god, men avgjørende for å være en enda mer aktiv del av kulturlivet i Stavanger.

– Vi har i 26 år arrangert konserter på de fleste scener i Stavanger og Folken, Sting, Breivei og Hall Toll har alle vært sentrale scener i forskjellige perioder, men det har hele tiden vært begrensende for oss å ikke ha en scene hvor vi kan sette premissene. Spor 5 har en størrelse som er passelig til de fleste av våre konserter, og vi ønsker også å tilby artister som kanskje er «for store» for Spor 5.  Brad Mehldau er et godt eksempel på det, han er et verdensnavn og kommer til Stavanger for å spille på en liten klubbscene foran to hundre publikummere. Det var en helt utrolig opplevelse. En eksklusiv opplevelse. Det er slikt vi ønsker å kunne tilby, noe som du ikke vil oppleve på de andre scenene i byen. Kanskje ikke engang i landet, for å ha litt store ambisjoner.

Jazzmiljøet i Stavanger har utviklet seg ganske mye siden starten i 1989?

– Ja, men alt har vokst litt i takt, byen har også utviklet seg, og ikke minst har satsningen på jazzutdanningen ved Universitetet i Stavanger vært viktig. Det er et større miljø nå, og mer mangfoldig. Flere studenter som tiltrekker seg lærekrefter. Det har vært en god spiral hvor alle ting påvirkes av hverandre på en veldig positiv måte.

Spor 5 er en scene som både har sjel og historie som vi vil bygge videre på, men det viktigste er kanskje likevel at vi kan gi publikum og artister en mer dedikert «hjemmebane». Dessuten gir det oss muligheten til å fortsette å løfte fram talenter fra miljøet her i Stavanger, Spor 5 skal også være en god scene for utvikling.

Det er et spennende miljø innenfor jazzen i Stavanger, men er publikummet stort nok for å holde liv i en ren jazzscene?

-Spor 5 vil være vår viktigste arena, men det skal ikke være en ren jazzscene. Vi ønsker at Spor 5 skal være en sentral kulturscene i Stavanger som også gir rom for en rekke andre kulturuttrykk. Vi legger til rettefor at andre kan leie seg inn på Spor 5.

Sunn økonomi, trygge rammer og forutsigbarhet er viktig for å kunne jobbe på en god måte med kultur uansett uttrykk.

Spor 5 er fortsatt en relativt ny scene, men har allerede har presentert store navn fra jazzens førstedivisjon, hva er neste mål?

– Spor 5 et en scene i et gammelt bygg og det er flere ting vi har tatt tak i for å sette scenen bedre i stand, bl.a. hva gjelder universell utforming. I den forbindelse var etableringsstøtten vi fikk fra Stavanger kommune veldig viktig. Nå skal vi jobbe videre med å etablere Spor 5 som en av landets fremste jazzscener med et høyt aktivitetsnivå og gode program.

Vi tilbyr gode arbeidsforhold for musikere, i den forbindelse er for eksempel vårt Steinway flygel viktig. Det var en stor investering, men har også bidratt til å løfte scenen.

 Mens vi snakker har kveldens artister avsluttet lydprøvene, og det er god stemning i lokalet lenge før publikum slipper inn. Det er gode vibrasjoner i lokalene, et eller annet ubestemmelig som sitter i veggene, akkurat slik noen steder har det. Det kjennes umiddelbart riktig. Noe av det beste med å oppleve musikk live er å finne en scene som innbyr dialog og dynamikk som kan oppstå mellom artister og publikum. Spor 5 er en slik scene som innbyr til akkurat en slik god dialog, størrelsen og den intime følelsen en slik klubbscene gir er som skapt for å komme nært artistene. Det er da det kan oppstå øyeblikk som fester seg og varer lenge.

– Jaja, det er nettopp det, sier Helleik Kvinnesland. Det er der hemmeligheten ligger. Vi skal være attraktive både for artistene og publikum. Vi skal presenter både etablerte navn og vi skal slippe til nye artister. Tørre å prøve ut det som er nytt og ha et bredt spekter av uttrykk. Det viktigste av alt er å kunne lytte, og vi skal lytte til og utvikle oss i takt med artistene og publikumet vårt.